Zespół Szkół im. Wincentego Witosa w Jasieńcu stał się kolejnym przystankiem na trasie „Tour de Konstytucja”, projektu realizowanego przez Fundację Aktywna Demokracja „FAD”. To obywatelski projekt cyklu wydarzeń prowadzonych w całej Polsce, którego inicjatorem jest prezes Fundacji - Robert Hojda. Celem nadrzędnym wydarzenia jest przybliżenie społeczeństwu doniosłości ustawy zasadniczej-Konstytucji, propagowanie wiedzy o prawach i wolnościach obywatelskich oraz wartościach demokratycznych. Warsztaty odbywały się pod ogólnym hasłem: "Jestem za godnością". Podejmowana tematyka wpisuje się w Priorytety Programu Erasmus+ - promowanie równych możliwości i równego dostępu, włączenia społecznego, uczestnictwo w życiu demokratycznym oraz aktywność obywatelską.

zdjęcia, kliknij

 

     Spotkanie zostało podzielone na dwa etapy. Pierwszy miał charakter edukacyjno-społeczny, zapoznający uczniów z tematyką praw i obowiązków, godnością człowieka. Faktycznie była to „żywa lekcja” empatii. Urozmaicona elementami symulacyjnymi i dramą. Uczniowie mogli wcielić się w różne role społeczne. Poznać trudności i obawy ludzi z różnymi dysfunkcjami społecznymi, a także przekonać się o deficytach fizycznych ludzi w podeszłym wieku. Symulator starości, wózek inwalidzki oraz okulary VR z symulacją spektrum autyzmu pozwoliły na pełne zrozumienie problemów. W głowie utkwiła mi myśl zwyczajna w swej prostocie, wypowiedziana przez panią Danutę Przywarę, mentorkę z Fundacji: Zawsze jest fajnie, zawsze jest różnie. Bo my wszyscy jesteśmy bardzo różni. I to jest piękne.

     W drugiej części spotkania uczniowie pracowali w grupach wraz z „trenerami” i w oparciu o różnorodne metody aktywne. Realizowali tematy dotyczące systemów sprawowania władzy, mediacji, szeroko pojętej starości oraz różnorodności psychospołecznej. To była prawdziwa burza mózgów!

     Ostatnim elementem zajęć było przedstawienie rezultatów warsztatowych, oczywiście urozmaiconych przeprowadzonymi  quizami. Stanowiły one element dobrze zorganizowanej lekcji, której końcowym etapem był rekapitulacja omawianych treści. Młodzież musiał pokonać barierę wystąpienia publicznego, oswoić stres oraz mieć odwagę publicznego wyrażania swoich wartości.

     Mam nadzieję, że społeczno-edukacyjny charakter zajęć wyposażył uczniów w nowe umiejętności , przełamał istniejące stereotypy i tematy tabu. Dziękuję zaproszonym gościom za poświęcony czas, ponieważ uważam, że edukacja obywatelska jest kluczowa dla budowania świadomego społeczeństwa. Liczę na kolejne warsztaty.

Aneta Lewandowska